Colombia

Gizarte Berrikuntzarako Plataforma - Kolonbia

Agirre Lehendakaria Centerrek COPOLAD III programan parte hartzen du. Proiektu honetan gure lana drogei buruzko politiketan espezializatutako berrikuntza sozialeko laborategiak ezartzea da.

Drogen fiskalizazioaren eta garapenaren arteko harremana konplexua eta dimentsio anitzekoa da, bi alderdi horiek funtsezkoak direlako. Alde batetik, gure komunitateen giza garapenean eragina duten elementuek gure gizarteetan drogen fenomenoa nola gertatzen den zehazten dute. Bestalde, drogen fenomenoaren zenbait alderdik, baina nagusiki horri aurre egiteko tradizionalki garatu diren politikek, eragin handia dute giza garapen iraunkorrean.

Hala ere, drogak kontrolatzeko eta fiskalizatzeko garapen-erakundeek eta komunitateek elkarrengandik isolatuta jarduteko joera izan dute. Drogak Fiskalizatzeko Nazioarteko Araubidetik datozen politikek, 1961, 1971 eta 1988ko Nazio Batuen 3 Konbentzioetan oinarritutakoek eta droga-kontroleko paradigma bakar batean oinarritzen direnek – zigor-zuzenbidearen protagonismoa, legearen aplikazioa eta kontsumoaren abstinentzia-ikuspegiak ezaugarri dituena –, oso gutxitan hartu dituzte kontuan garapen-gaiak, abian jarritako garapen alternatiboko programa mugatuak (AD) izan ezik. Esparru horretako ahalegin gehienak ez dira ez eraginkorrak ez iraunkorrak izan, batez ere legez kontrako laboreen edo droga-trafikoaren funtsezko arrazoiek eta pizgarriek ez dutelako behar adinako arreta eta borondate politikorik jaso horiek konpontzeko. 

Horren ondorioz, drogen nazioarteko erregimenetik eratorritako politikak ezarri zirenetik 63 urte igaro dira, eta horrek arrasto ezabaezina utzi du giza garapen iraunkorrean, karga handiak ezarriz ekonomiei, ingurumenari, gobernagarritasun demokratikoari eta, are garrantzitsuagoa dena, gizarte-ehunaren funtsezko elementuei.

Drogen fenomenoa, beraz, arazo konplexua da (wicked problem). Bere dimentsio ugariei aurre egiteko asmoz, COPOLAD III programak Latinoamerikaren eta Karibearen eta Europar Batasunaren arteko elkarrizketa teknikoa eta politikoa sustatzea du helburu. Horretarako, eragile anitzeko eta norabide anitzeko nazioarteko lankidetza-tresnak bultzatzen ditu. Hau da, hainbat eragileren artean harreman birerregionalak, aldebikoak, triangeluarrak edo hegoalde-hegoaldekoak ezartzen ditu.

Horrekin, aurreko faseetan bezala, COPOLAD IIIk espazio egokia sortu nahi du droga-politikak diseinatzearekin eta ezartzearekin lotutako erronka nagusiak aztertzeko eta eztabaidatzeko. Azken batean, eraldatze- eta berrikuntza-prozesuak abiaraztea da helburua, esku-hartzeen eraginkortasuna hobetzeko eta, horrekin batera, drogen arazo konplexuak eragindako komunitateen garapen iraunkorra sustatzeko.

Programa 2021eko otsailean hasi zen gauzatzen, eta 48 hilabetez luzatuko da. Epe horretan 31 herrialdetan esku hartuko da. Programa, droga-politiketan parte hartzen duten estatu kideetako erakundeak gehitzeaz gain, Nazioarteko Erakunde Italo-Latinoamerikarrak (IILA) eta FIAPPek ere parte hartzen dute. Deustche Gesellchaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) eta European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) erakundeek, bestalde, zuzenean parte hartzen dute bultzatutako zenbait ekintzatan, eta biak dira dirulaguntzen onuradunak.

Agirre Lehendakaria Centerri dagokionez, bere rola eta zeregina programaren eguneroko lanean gizarte-berrikuntzako gaitasunak eta tresnak integratzeko ikuspegia egokitzea da. Hori guztia, bi jarduera-maila desberdinetan: eskualdekoa, Latinoamerikako eta Karibeko hainbat herrialdetan laborategi-sare bat sortuz eta prozesuari buruzko ikaskuntza-komunitate bat sortuz; eta tokikoa, eskualdeko 5 laborategi lagunduz, non testuinguru bakoitzari ikuspegia aplikatzen zaion, Agirre Lehendakaria Centerreko taldearen berariazko laguntzarekin.

COPOLAD IIIn berrikuntza-tresnak txertatuta, esku-hartze berritzaileak eta irtenbide berriak garatzen lagundu nahi da, Latinoamerikako eta Karibeko herrialdeetan drogekin lotutako arazo espezifikoei eraginkortasunez aurre egiteko. Berrikuntza-tresna horiei esker, espazio berriak arakatu ahal izango dira drogei lotutako arazoei irtenbide eraginkorrak, iraunkorrak eta pertsonengan oinarritutakoak bilatzeko dinamika batean.


Laborategien helburu espezifikoak

  • Txileko Laborategia, Mauleko eskualdea, arriskuan dauden, eskubideak urratuta dituzten eta Estatuaren zaintzapean dauden haur, nerabe eta gazteengan jartzen du arreta.
  • Caliko laborategia, Kolonbia, hiriguneetan kalteberatasun-egoeran dauden gazteengan arreta jarrita.
  • Kolonbiako Santander de Quilichaoko laborategia, erdi-landako eremuetan kalteberatasun-egoeran dauden gazteengan arreta jarrita.
  • Ucayaliko laborategia, Peru, Flor de Ucayali komunitate natiboan giza eskubideen urraketen egoerak detektatzeko alerta goiztiarreko sistema bat diseinatzeko.
  • Montevideoko laborategia, Uruguai, drogen legez kontrako trafikoaren balio-katearen parte gisa hiri-eremuan eskubideak urratzen ari diren eta infekzioak eta zehaztasunak ardurapean dituzten emakumeei zuzenduta.


Ondorioak eta funtsezko ikaskuntzak

Ondorio orokorrak 

  • Gizarte-berrikuntzako laborategiek aukera emango diete tokiko taldeei gobernantza-sistema moldagarriak edo ko-ikaskuntzarako sistemak sortzeko, erronka konplexuei aurre egiteko, kontrasterako, baterako sorkuntzarako, eragile eta ekimenen mapaketa egiteko eta entzute sakonerako espazioak sistematizatuz. 
  • Tokiko taldeek hausnartu dute nola esperimentazio-zorroak espazio seguru bat eskaintzen dien tokiko eragileei, bost inpaktu-mailetan esperimentatzeko. Oztopo estrukturalak, erregulatzaileak eta pertzepziozkoak daudela adierazten duten arren, taldeek arrisku txikiko prototipoak (entzutean identifikatutako premietara egokitutako ekimenak), arrisku ertainekoak (pilotuak) eta arrisku handikoak (prototipo edo ideia erabat berriak) aktibatzeko planak garatu dituzte. Gizarte-berrikuntzaren ikuspegiak malgua eta egokitzailea izan behar du, eta bere helburua da dagoeneko lurraldeetan abian dauden ekimenak indartzea, ideia berriak elkarrekin sortuz, eta, aldi berean, eragileen arteko lankidetzarako eta baterako ikaskuntzarako espazioak eskainiz.

  • Laborategien helburua lurraldeetan gizarte-berrikuntzako azpiegitura bat sortzen laguntzea da, tokiko lantaldeetan gizarte-berrikuntzako oinarrizko gaitasunak sortuz eta transferituz. Txileren kasuan, SENDA Mauleko taldeek laborategiko prozesua barrurantz (scale-in) eskalatu dute, beren azpiegitura erabiliz entzuteko, mapatzeko, kontrastatzeko eta elkarrekin sortzeko espazioak sistematizatzeko.

Azkenik, COPOLAD III programaren barruan gizarte-berrikuntza sistematizatzen ikasteko, Agirre Centerrek iradokitzen du COPOLADek herrialde bakoitzean bultzatzen dituen ekimenak zeharka lotzea, zorroaren ikuspegia modu integralean bermatuz. 

Profilak eta Narratibak
Luz
Camila
Sebastián
Alexander
Eragin-mailak
  • Komunitateko ekimenak 40
  • Eskala txiki eta ertaineko ekimenak 10
  • Eskala handiko ekimenak 8
  • Zerbitzu publikoak 26
  • Mekanismo arautzaile berriak 7
IzenaLuz
Funtsezko narratiba

Estamos solos, solo la acción comunitaria nos puede llevar hacia el cambio

IzenaCamila
Funtsezko narratiba

Change is about connecting with institutions and the private sector.

IzenaSebastián
Funtsezko narratiba

Change is already happening. Users are part of our community.

IzenaAlexander
Funtsezko narratiba

There are no opportunities for the future, this leads to consumption and micro-trafficking.