Home Gure lana Esperimentazioa Gizarte-berrikuntzako laborategiak droga-politiketan, COPOLAD III programaren esparruan
Agirre Lehendakaria Centerrek COPOLAD III programan parte hartzen du. Proiektu honetan egiten dugun lana droga-politiketan espezializatutako berrikuntza sozialeko laborategien diseinuan, inplementazioan eta ebaluazioan oinarritzen da.
Drogen fenomenoa arazo konplexua da (wicked problem). Bere dimentsio ugariei aurre egiteko asmoz, COPOLAD III programak Latinoamerikaren eta Karibearen eta Europar Batasunaren arteko elkarrizketa teknikoa eta politikoa sustatzea du helburu. Horretarako, eragile anitzeko eta norabide anitzeko nazioarteko lankidetza-tresnak bultzatzen ditu. Hau da, hainbat eragileren artean harreman birerregionalak, aldebikoak, triangeluarrak edo hegoalde-hegoaldekoak ezartzen ditu.
Horrekin, aurreko faseetan bezala, COPOLAD IIIk espazio egokia sortu nahi du droga-politikak diseinatzearekin eta ezartzearekin lotutako erronka nagusiak aztertzeko eta eztabaidatzeko. Azken batean, eraldatze- eta berrikuntza-prozesuak abiaraztea da helburua, esku-hartzeen eraginkortasuna hobetzeko eta, horrekin batera, drogen arazo konplexuak eragindako komunitateen garapen iraunkorra sustatzeko.
Programa 2021eko otsailean hasi zen gauzatzen, eta 48 hilabetez luzatuko da. Epe horretan 31 herrialdetan esku hartuko da. Programa, droga-politiketan parte hartzen duten estatu kideetako erakundeak gehitzeaz gain, Nazioarteko Erakunde Italo-Latinoamerikarrak (IILA) eta FIAPPek ere parte hartzen dute. Deustche Gesellchaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) eta European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) erakundeek, bestalde, zuzenean parte hartzen dute bultzatutako zenbait ekintzatan, eta biak dira dirulaguntzen onuradunak.
Agirre Lehendakaria Centerri dagokionez, bere rola eta zeregina programaren eguneroko lanean gizarte-berrikuntzako gaitasunak eta tresnak integratzeko ikuspegia egokitzea da. Hori guztia, bi jarduera-maila desberdinetan: eskualdekoa, Latinoamerikako eta Karibeko hainbat herrialdetan laborategi-sare bat sortuz eta prozesuari buruzko ikaskuntza-komunitate bat sortuz; eta tokikoa, eskualdeko 5 laborategi lagunduz, non testuinguru bakoitzari ikuspegia aplikatzen zaion, Agirre Lehendakaria Centerreko taldearen berariazko laguntzarekin.
COPOLAD IIIn berrikuntza-tresnak txertatuta, esku-hartze berritzaileak eta irtenbide berriak garatzen lagundu nahi da, Latinoamerikako eta Karibeko herrialdeetan drogekin lotutako arazo espezifikoei eraginkortasunez aurre egiteko. Berrikuntza-tresna horiei esker, espazio berriak arakatu ahal izango dira drogei lotutako arazoei irtenbide eraginkorrak, iraunkorrak eta pertsonengan oinarritutakoak bilatzeko dinamika batean.
Gizarte-berrikuntzako laborategiak, COPOLAD III programaren esparruan
Txileko Laborategia, Mauleko eskualdea, arriskuan dauden, eskubideak urratuta dituzten eta Estatuaren zaintzapean dauden haur, nerabe eta gazteengan jartzen du arreta.
Caliko laborategia, Kolonbia, hiriguneetan kalteberatasun-egoeran dauden gazteengan arreta jarrita.
Kolonbiako Santander de Quilichaoko laborategia, erdi-landako eremuetan kalteberatasun-egoeran dauden gazteengan arreta jarrita.
Ucayaliko laborategia, Peru, Flor de Ucayali komunitate natiboan giza eskubideen urraketen egoerak detektatzeko alerta goiztiarreko sistema bat diseinatzeko.
Montevideoko laborategia, Uruguai, drogen legez kontrako trafikoaren balio-katearen parte gisa hiri-eremuan eskubideak urratzen ari diren eta infekzioak eta zehaztasunak ardurapean dituzten emakumeei zuzenduta.
Ondorioak eta funtsezko ikaskuntzak
- Gizarte-berrikuntzako laborategiek aukera emango diete tokiko taldeei gobernantza-sistema moldagarriak edo baterako ikaskuntzarako sistemak sortzeko, erronka konplexuei aurre egiteko, kontrasterako, baterako sorkuntzarako, eragile eta ekimenen mapaketa egiteko eta entzute sakonerako espazioak sistematizatuz.
- Gizarte-berrikuntzaren ikuspegiak malgua eta egokitzailea izan behar du, eta bere helburua da dagoeneko lurraldeetan abian dauden ekimenak indartzea, ideia berriak elkarrekin sortuz, eta, aldi berean, eragileen arteko lankidetzarako eta baterako ikaskuntzarako espazioak eskainiz. Esperimentazio-zorroek espazio seguru bat eskaintzen diete tokiko eragileei, bost inpaktu-mailetan esperimentatzeko. Berrikuntzarako egiturazko, erregulazioko eta pertzepzioko oztopoak dauden arren, tokiko taldeak arrisku txikiko (entzutean identifikatutako beharretara egokitutako ekimenak), ertaineko (pilotuak) eta altuko (prototipo edo ideia erabat berriak) prototipoak aktibatzeko planak garatzen ari dira.
- Laborategien helburua lurraldeetan gizarte-berrikuntzako azpiegitura bat sortzen laguntzea da, tokiko lantaldeetan gizarte-berrikuntzako oinarrizko gaitasunak sortuz eta transferituz. Txileren kasuan, SENDA Mauleko taldeek laborategiko prozesua barrurantz (scale-in) eskalatu dute, beren azpiegitura erabiliz entzuteko, mapatzeko, kontrastatzeko eta elkarrekin sortzeko espazioak sistematizatzeko.
- COPOLAD III programaren barruan gizarte-berrikuntza sistematizatzen ikasteko, Agirre Centerrek iradokitzen du COPOLADek herrialde bakoitzean bultzatzen dituen ekimenak zeharka lotzea, zorroaren ikuspegia modu integralean bermatuz.
Cali, Sucre auzoa (Kolonbia)
- Komunitate mailako ekintzak 40
- Eskala txiki eta ertaineko ekimenak 10
- Eskala handiko ekimenak 8
- Zerbitzu publiko berriak 26
- Aukerak erregulazioaren eremuan 7
Estamos solos, solo la acción comunitaria nos puede llevar hacia el cambio
Change is about connecting with institutions and the private sector.
Change is already happening. Users are part of our community.
There are no opportunities for the future, this leads to consumption and micro-trafficking.
Santander de Quilichao (Kolonbia)
- Komunitate mailako ekintzak 14
- Eskala txiki eta ertaineko ekimenak 10
- Eskala handiko ekimenak 7
- Zerbitzu publiko berriak 16
- Aukerak erregulazioaren eremuan 6
Change cannot be achieved in isolation; it requires collaborations between different sectors.
Lack of opportunities and stigma pushes young people into drug use and micro-trafficking
Access to education and culture is the key to prevention
Public policies are needed to support women and mothers who are heads of household
Maule eskualdea (Txile)
- Komunitate mailako ekintzak 11
- Eskala txiki eta ertaineko ekimenak 2
- Eskala handiko ekimenak 3
- Zerbitzu publiko berriak 31
- Aukerak erregulazioaren eremuan 5
We want to do, but reality forces us to prioritize. We are not ready to innovate.
It is too complex to incorporate the voices of children and youth in program design. In practice we do not do it
Until the community gets involved, there will be no change. We are all responsible for consumption
Change is about addressing the gap between institutions and communities
Los servicios sociales no son suficientes y nos vemos obligadas a dar respuesta desde cada familia
The average does not work, we have to be able to give segmented answers.
We need to enable/facilitate structures in the public sector in order to innovate.